Een gamerule is een regel in het spel. Hiermee kan je verschillende makkelijke/moeilijke dingen toevoegen of veranderen in het spel. In deze kennisbank leggen wij uit welke er zijn, wat ze doen en hoe je deze kan veranderen.
Met het volgende commando kunt u een gamerule instellen of aanpassen:
/gamerule <gamerule> <waarde>
De gamerules worden als volgt weergegeven; Gamerule | Waarde | Standaard optie. Onder deze regel zal een beschrijving staan van de gamerule.
announceAdvancements | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of de veranderingen in een Advancement worden aangekondigd.
commandBlocksEnabled | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of de command blokken in-game aan staan.
commandBlockOutput | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of command blokken een melding moeten sturen naar een admin wanneer deze word uitgevoerd.
disableElytraMovementCheck | True/False | Standaard: false
Deze gamerule geeft aan of de snelheid van een speler met een elytra gecheckt moet worden.
disableRaids | True/False | Standaard: false
Deze gamerule geeft aan of raids in-game aan of uit staan.
doDaylightCycle | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of dag en nacht cyclus door gaan in het spel. Mocht je dit uit zetten, zet je de dag of nacht stil.
doEntityDrops | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of entities die geen mobs zijn dingen moeten droppen.
doFireTick | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of het vuur zich moet verspreiden en op natuurlijke wijze moet doven.
doInsomnia | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of phantoms kunnen spawnen in de nacht of niet.
doImmediateRespawn | True/False | Standaard: false
Deze gamerule geeft aan of spelers respawnen onmiddellijk zonder het dodenscherm te tonen.
doLimitedCrafting | True/False | Standaard: false
Deze gamerule geeft aan of spelers alleen die recepten mogen maken die ze eerst hebben vrijgespeeld
doMobLoot | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of mobs voorwerpen en level punten moeten laten vallen
doMobSpawning | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of mobs op natuurlijke wijze moeten spawnen. Dit heeft geen invloed op monster spawners.
doPatrolSpawning | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of pillager kunnen spawnen in-game.
doTileDrops | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of gebroken items een item droppen.
doTraderSpawning | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of traders in-game kunnen spawnen.
doWeatherCycle | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of het weer natuurlijk kan veranderen. Het /weather commando kan nog steeds het weer veranderen.
doWardenSpawning | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of wardens in-game kunnen spawnen.
drowningDamage | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of de speler damage moet oplopen bij verdrinking.
fallDamage | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of de speler valschade moet krijgen.
fireDamage | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of de speler schade moet oplopen in vuur, lava, kampvuren, of op magma blokken.
forgiveDeadPlayers | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of boze mobs stoppen met boos zijn als de speler in de buurt sterft.
freezeDamage | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of de speler schade moet oplopen in poedersneeuw.
functionCommandLimit | Een getal | Standaard: 10000
Deze gamerule geeft het maximum aantal commando's aan dat in één keer door /function kan worden uitgevoerd.
keepInventory | True/False | Standaard: false
Deze gamerule geeft aan of de speler voorwerpen en levels in zijn inventaris moet houden na zijn dood. (Mocht je dit willen gebruiken, moet je dit zowel in de overworld als in de nether als in de end aanzetten.)
logAdminCommands | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of admin commando's in server log moeten worden opgeslagen.
maxCommandChainLength | Een getal | Standaard: 65536
Deze gamerule geeft de maximale lengte van een ketting commando's die tijdens één tik kan worden uitgevoerd. Geldt voor opdrachtblokken en functies.
maxEntityCramming | Een getal | Standaard: 24
Als er meer mobs in een 1x1 ruimte staan dan de instelling, zullen alle mobs in de ruimte sufficatieschade oplopen tot het aantal mobs onder de instelling zakt.
mobGriefing | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of monsters of dieren schade kunnen toebrengen aan de wereld. (Blokken verplaatsen, creeper explosies etc.)
naturalRegeneration | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of de speler op natuurlijke wijze gezondheid kan regenereren als zijn honger vol genoeg is (heeft geen invloed op uitwendige genezing, zoals gouden appels, het Regeneratie-effect, etc.)
playersSleepingPercentage | Een getal | Standaard: 100
Deze gamerule geeft aan welk percentage van de spelers moet slapen om de nacht over te slaan.
pvp | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of de speler met andere spelers kan vechten.
randomTickSpeed | Een getal | Standaard: 3
Deze gamerule geeft aan hoeveel block tiks u wilt per server tick.
reducedDebugInfo | True/False | Standaard: false
Deze gamerule geeft aan of het debugscherm alle of minder informatie toont; en of de effecten van F3 + B (entiteit hitboxes) en F3 + G (chunk borders) worden getoond.
respawnBlocksExplode | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of bedden mogen ontploffen in andere dimensies.
sendCommandFeedback | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of de feedback van commando's uitgevoerd door een speler in de chat moet verschijnen.
showCoordinates | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of de coördinaten van de speler getoond worden
showDeathMessages | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of doodsberichten in de chat worden gezet als een speler sterft. (Beïnvloedt ook of er een bericht naar de eigenaar van het huisdier wordt gestuurd als het huisdier sterft.)
spawnRadius | Een getal | Standaard: 10
Deze gamerule geeft het aantal blokken buiten de wereld spawn aan waarin een speler kan spawnen.
spectatorsGenerateChunks | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of spelers in spectator mode chunks kunnen genereren.
tntExplodes | True/False | Standaard: true
Deze gamerule geeft aan of TNT ontploft na activering
universalAnger | True/False | Standaard: false
Deze gamerule geeft aan of boze mobs elke speler in de buurt aanvallen, niet alleen de speler waarop ze boos zijn.
showTags | True/False | Standaard: true
Verbergt de "Kan geplaatst worden op" en "Kan vernietigd worden" blok lijsten van item overlevering, evenals item slot indicatoren.